JOBANGEBOTE BEI SOS MEDITERRANEE
Möchtest Du die Entwicklung einer der bedeutendsten humanitären Organisationen zur Seenotrettung aktiv mitgestalten? Dann bewirb Dich bei uns!
AN LAND
Stellenangebot: Büroleiter/in – Zürich (W/D/M)
Arbeitsort: Zürich, Schweiz
Vertragsart: Vollzeit, unbefristet
Beginn: 07.01.2025
Bewerbungsschluss: Sonntag, 15.09.2024
Kontakt: recrutement.ch@sosmediterranee.org
Über SOS MEDITERRANEE
SOS MEDITERRANEE ist eine europäische humanitäre Organisation, die sich der Rettung von Menschen in Seenot im Mittelmeer widmet. Seit 2016 haben wir mehr als 40.000 Menschenleben gerettet. Als wichtiger humanitärer Akteur auf See wollen wir unsere Präsenz in der Deutschschweiz stärken und eine Führungsposition in Zürich besetzen.
Stellenbeschreibung
Der/die Büroleiter/in in Zürich wird eine Schlüsselrolle bei der strategischen Entwicklung unserer Aktivitäten in der Deutschschweiz spielen. Die erfolgreiche Kandidatin/der erfolgreiche Kandidat wird dafür verantwortlich sein, die Sichtbarkeit der humanitären Krise im Mittelmeer zu erhöhen, starke Beziehungen zu lokalen Partnern aufzubauen und die nationale Fundraising-Strategie zu leiten. Diese Position erfordert eine strategische Führungspersönlichkeit, die in der Lage ist, SOS MEDITERRANEE gegenüber den Medien und der Öffentlichkeit zu vertreten und gleichzeitig ein dynamisches lokales Team zu leiten.
Hauptaufgaben
- Entwicklungsstrategie: Konzeption und Umsetzung einer Entwicklungsstrategie zur Erhöhung der Sichtbarkeit und des Einflusses von SOS MEDITERRANEE in der Deutschschweiz. Dazu gehört die Identifizierung potenzieller Partnerschaften sowie die Einführung lokaler und/oder nationaler Kampagnen.
- Netzwerk: Aufbau und Pflege starker Beziehungen zu wichtigen Akteuren und Förderung eines Unterstützernetzwerks für die Operationen von SOS MEDITERRANEE.
- Public Fundraising: Entwicklung und Umsetzung effektiver nationaler Fundraising-Strategien mit Schwerpunkt auf der langfristigen Anbindung von Spendenden. Begleitung der Organisation von Fundraising-Veranstaltungen und Sensibilisierungsaktionen.
- Repräsentation und Kommunikation: Als Sprecher/in von SOS MEDITERRANEE in der Deutschschweiz agieren. Pflege der Medienbeziehungen, Teilnahme an Konferenzen und öffentliche Auftritte, um auf die humanitäre Krise im Mittelmeer aufmerksam zu machen.
- Teamleitung: Koordination, Motivation und Entwicklung eines Teams von drei Personen in Zürich. Sicherstellung der Koordination der Büroaktivitäten mit anderen Niederlassungen der Organisation in der Schweiz und in Europa.
Anforderungsprofil
- Ausbildung: Universitätsabschluss in einem relevanten Bereich (Management, Kommunikation, internationale Beziehungen usw.), mit einer Spezialisierung oder Erfahrung im privaten Fundraising.
- Erfahrung: Mindestens 5 Jahre Erfahrung in einer Führungsposition, idealerweise im humanitären oder gemeinnützigen Sektor. Frühere Erfahrung in der Teamführung und der Umsetzung von Entwicklungsstrategien wird vorausgesetzt.
- Fähigkeiten:
- Nachweisliche Fähigkeit, ein Team zu führen und zu motivieren.
- Starkes strategisches Denken mit einer langfristigen Vision für die Entwicklung von Aktivitäten.
- Ausgezeichnetes Netzwerk in der Deutschschweiz, mit der Fähigkeit, solide Partnerschaften aufzubauen.
- Nachgewiesene Erfahrung im privaten Fundraising.
- Hervorragende Kommunikationsfähigkeiten, mit der Fähigkeit, die Organisation vor der Presse und bei öffentlichen Auftritten zu vertreten.
- Sprachen: Ausgezeichnete Sprachkenntnisse in Deutsch, Französisch und Englisch
Bewerbungsverfahren
Interessierte Personen sind eingeladen, ihren Lebenslauf und ein Motivationsschreiben, in dem sie ihr Interesse und ihre Vision für die Position darlegen, bis spätestens 15.09.2024 an recrutement.ch@sosmediterranee.org zu senden. Bitte geben Sie im Betreff Ihrer E-Mail den Vermerk „Büroleiter/in Zürich – Bewerbung“ an.
SOS MEDITERRANEE ist ein Arbeitgeber, der Chancengleichheit bietet und Bewerbungen aller qualifizierten Personen unabhängig von Geschlecht, Herkunft, sexueller Orientierung oder Religion begrüsst.
SOS MEDITERRANEE is a civil European rescue association founded in 2015 to face the humanitarian tragedy and the lack of adequate state rescue capacity in the Mediterranean on the deadliest maritime migratory route in the world since 2014. Created by a group of European citizens, our maritime and humanitarian organisation has three missions:
- To rescue people in distress at sea
- To protect and assist survivors on board our ship.
- To bear witness and raise awareness about the tragedy unfolding in the central Mediterranean.
Today, SOS MEDITERRANEE is a network composed of four European entities (Germany, France, Italy, Switzerland) sharing the objective to support our rescue operations at sea. Search and Rescue (SAR) operations have been carried out since February 2016 in the Central Mediterranean off the Libyan coasts with the chartered ships Aquarius and Ocean Viking. To date, over 40.000 people have been rescued by SOS MEDITERRANEE.
AIM OF THE POSITION
The Advocacy Officer is part of the international network Advocacy department of SOS MEDITERRANEE and reports to the Head of International Advocacy and Public Positionings. The Advocacy Officer works with the support of the Operations team and collaborates with:
- The onboard crew, mainly Deputy Search and Rescue (SAR) Coordinators and post-rescue team members (protection/medical team)
- Shore team members, mainly the communications teams.
The role of the job holder is to contribute to develop and implement the advocacy strategy of the operations department.
The person will :
1. Participatein the design of SOS MEDITERRANEE's advocacy strategy
- Contribute to the internal process of design and evolution of SOS MEDITERRANEE’s advocacy strategy, involving key stakeholders within SOS MEDITERRANEE's network
- Contribute to framing and developing SOS MEDITERRANEE's advocacy messages and proposals and guarantee that these are always aligned with the network’s charter and core values, fit with operational constraints, are coherent with public positioning and always in support of operations at sea
2.Collect and present advocacy-related qualitative and quantitative data
- Define, organise & manage the collection of operational data & information to ensure that SOS MEDITERRANEE’s advocacy is grounded on solid, relevant and timely evidence, in close collaboration with operational teams onboard and on shore
- Produce comprehensive advocacy tools, write internal briefing memos, public reports, map opportunities and stakeholders
- Produce and update context analysis and actively monitor positioning related to SAR / migration policies and write memos for internal purposes
3. Support the implementation of SOS MEDITERRANEE advocacy
- Liaise and engage with relevant NGO networks, working groups and coalitions in the SAR, maritime and humanitarian sectors, with support of other SOS MEDITERRANEE members when relevant, to contribute to and influence collective action towards advocacy objectives
- Contribute to internal communication on advocacy activities within the organization.
- With the support from the Head of International Advocacy and Public Positionings, engage with decision makers at global level, identifying key targets and processes / events and ensure adequate levels of participation from SOS MEDITERRANEE in these events
- Can be requested by the Head of International Advocacy and Public Positionings to directly engage in public communication events and act as a spokesperson in the media.
PROFILE SOUGHT
Vocational qualifications andcertifications
- Master’s degree in Law, Humanitarian Aid, International Development, Public Relations, Social Sciences or related field
Work Experience
- At least 3 years of work experience in advocacy, in international development contexts
- Experience in SAR contexts and/or migration settings is an added value
Technical expertise
- Knowledge of humanitarian sector and migration issues
- Excellent networking, relationship building skills
- Solid research, reporting, policy analysis and writing skills
- Experience collecting and using data analytics to inform program activities
- Highly computer literate with capability iMS Office, including Excel. Knowledge in Information Management is mandatory.
- Knowledge of context of migration in the Mediterranean Sea
- Knowledge of maritime law and SAR conventions, of maritime industry is a plus
Languages
- Excellent command of English, minimum C1 proficiency level
- Knowledge of French, German, Italian is an added value
Interpersonal competencies
- Sound teamwork experience
- Self-motivated, enthusiastic, autonomous
- Ability to step back from hostile external contexts
- Good understanding of cross-cultural issues
- Capacity to work with remote teams
- Ability to cope with uncertainty and frequent change of plans
CONDITIONS
- Open-ended contract (Permanent contract)
- Necessary to have a valid work permit to work within the EU
- The salary and contractual conditions will be defined according to country of posting/third sector salary
Application Process
To apply for this role, please fill in the form and upload your resume and cover letter through this link by September 15th the latest : Application form Advocacy Officer.
Note : The organization is committed to diversity and encourages applications from qualified individuals regardless of race, religion, gender identity, sexual orientation, or disability status.
Your personal data will be collected and stored for recruitment purposes. You have the right to access, rectify, erase, or limit data processing. For more information, contact SOS MEDITERRANEE – CS 20585 – 13294 Marseille Cedex 06 – France. rgpd.fr@sosmediterranee.org
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